Kapitel 18: Förändringar i sikte

Den två veckors semestern i Isla Paradiso hade passerat lika fort som den började. Det hade redan gått en månad efter semestern och inom kort skulle Brooke börja jobba igen nu när mammaledigheten strax var över. Frågan för Brooke var om hon skulle fortsätta jobba som detektiv eller byta jobb. Arbetstiderna kunde som variera från tidiga morgnar till sena nätter. Det var inte direkt optimalt när man hade barn. Redan på semestern hade hon funderat på vad hon skulle kunna göra istället. Hon satt framför datorn och tittade på olika jobbannonser, när telefonen ringde.

- Hej, det är Brooke.

- Hej Brooke. Det är Natalie från Gooders kommunala skola. Jag har glädjen att meddela att du har fått jobbet. När skulle du kunna börja?
- När jag skulle kunna börja? Det var en bra fråga. Beskedet kom lite oväntat, men jag är glad att jag fick jobbet. Skulle jag kunna ringa upp dig senare och meddela mitt beslut? Jag behöver kolla upp några saker först.
- Jag förstår. Det går bra. Vi hörs senare.
- Ja det gör vi. Hej.



Brooke lade på luren och funderade på hur hon skulle göra. Om hon skulle ta jobbet så skulle det bli betydligt bättre arbetstider. Men det skulle innebära en flytt till en helt annan stad. Flytten i sig hade hon ingenting emot men hon va osäker på om Noen skulle vilja följa med. Hon hade som vant sig att honom i närheten och ville inte att han skulle försvinna. Brooke gick tveksamt fram till Noen.


- Du Noen, började Brooke försiktigt. Det är en sak som jag skulle vilja fråga dig om. Jag blir glad om du säger ja, men jag vill inte tvinga dig till något. Det är ju helt upp till dig vad du vill göra.

- Brooke, vad är det du försöker säga?
- Några veckor innan vi åkte iväg på semester sökte jag ett jobb jag tyckte verkade intressant. Jag fick komma på intervju och idag fick jag veta att jag fick jobbet.
- Jag visste inte ens att du ville byta jobb, men grattis. Vad är det för jobb?
- Det är som lågstadielärare. Problemet är att det är i en helt annan stad, nämligen Starlight Shores. Därför är min fråga om du skulle vilja följa med mig och Mikasa dit? Både jag och Mikasa skulle bli glada om du gjorde det.

Utan någon betänketid alls svarade Noen att han mer än gärna ville följa med de dit och att han var glad att hon ville ha med honom. Brooke kände en enorm lättnad när han ville följa med. Hon visste inte hur hon skulle göra om han hade sagt nej. Men det behövde hon ju inte tänka på nu och gick sedan till telefonen i köket och ringde upp Natalie.




Några dagar senare var de nu i sitt nya hem och packade upp deras saker. Brooke tyckte det hela kändes overkligt. Det hade gått fort fram från att veta att hon fick jobbet till att leta febrilt efter ett nytt hem. Däremot var turen på deras sida när husmarknaden låg på topp i Sunlit Tides medan det var lågkonjunktur i Starlight Shores. Det gav de möjligheten att välja mellan ett antal hus, men när Brooke såg det här huset blev hon kär på en gång. Ett plus var att hon även hade nära till jobbet. 




- Visst är huset helt perfekt? sa Brooke glatt. Att vi hade sådan tur att hitta det här huset. Här kan jag se många år framför oss. Jag är däremot lite nervös inför imorgon. Det är ju spännande med nytt jobb och sådär, men det kommer kännas lite ovant att jobba med barn och inte vuxna längre. Jag hoppas jag klarar av det.

- Det klarar du utan problem ska du se, sa Noen och tog fram pumpapajen från ugnen.  Du kan gå och hämta Mikasa nu.



De satt alla tre vid matbordet och njöt av Noens goda pumpapaj.

- Visste du att de har vinter här? sa Brooke upprymt.
- Nej, det hade jag ingen aning om. Det var väl ingen vinter i Sunlit Tides va?
- Nej, det var ju inte det. Temperaturen sjönk lite på hösten men det var det enda. Ska bli så kul att få se snö igen. Det kommer nästan kännas som om jag vore hemma, sa Brooke med en drömmande blick.
- Jag antar att ni hade vinter i Bridgeport?
- Mm, det hade vi och det var alldeles underbart. Jag älskar när man sitter inne med en kopp varm choklad och ser hur det snöar ute. Det är bara så mysigt. Men sedan kan man bygga snögubbar, åka skridsskor, göra snöänglar och gå på julmarknad. Åh, vad jag längtar. Förresten har du varit med om vinter förut?
- Jo, det har jag men inte på samma sätt som du. Under vintern kan vi plantsimmar inte komma upp från jorden och ligger därför och vilar i jorden tills värmen kommer tillbaka igen. Det här blir första vintern jag är ovanför marken. Det ska bli spännande att få uppleva vintern från din sida, sa Noen och log mot Brooke.
- Jaha, på så vis. Då ska jag se till att du får uppleva en riktig vinter, sa Brooke med förtjusning. 



När Brooke låg i sin säng funderade hon på vad hon skulle hitta på först när snön kom. Enligt väderprognosen hon sett skulle det börja snöa redan om några dagar. Därför skulle hon få lov att shoppa lite vinterkläder till de alla snart. Hon kände ju skillnaden i temperaturen jämfört med Sunlit Tides, där det fortfarande var 20 grader medan det endast var 8 grader i Starlight Shores. Hmm, vi kanske skulle ta och shoppa lite vinterkläder imorgon efter jag har slutat på jobbet. Börjar ju på att bli lite kyligt med de kläder vi har. Vi skulle ju även kunna passa på att se lite av staden också. Kanske kunde man hitta en billig bil också nu när vi fick lov att sälja min Yomoshito för att ha råd med handpenningen till huset. Vore ju inte så dumt att ha en bil, men det beror ju på om man skulle hitta någon som inte kostade så mycket och drog lite bensin..Får även se om jag skulle behöva något till jobbet...
Brooke funderade på det mesta tills hon till slut somnade.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar