Kapitel 1: Nathan vart är du?

Efter en lång flygresa fick Brooke äntligen kliva av planet. 10 timmars flygresa var inte direkt optimalt men vad gör man inte för kärleken. Hon tog sin ljusrosa väska från rullbandet och gick ut mot parkeringen där flera taxi bilar stod parkerade. Hon letade efter en ledig taxi och såg en lite längre bort. Med bestämda steg och med ett hjärta som började slå mer och mer inför förväntan att få se sin älskling igen. Brooke var helt uppslukad av tanken att få träffa Nathan, därför hörde hon inte att taxichauffören pratade med henne.

- Hallå! Vart ska du någonstans? Jag har inte hela dagen.
- Öh, vänta lite.
Brooke kände hur paniken spreds när hon kom på att hon glömt att ta reda på hans adress. Det hade varit så stressigt att hinna med flyget att hon helt glömde bort det. Vad skulle hon göra nu? Hmm, jag borde hitta ett hotell så kan jag samla tankarna där och fundera ut på hur jag ska få fram hans adress.
- Du kan ta mig till ett billigt hotell.
- Ett billigt hotell?! Du är medveten om att du har kommit till ett semesterparadis? Här finns inga billiga hotell och det är förresten högsäsong nu. Har du inte bokat ett hotellrum är du illa ute kan jag säga dig. Jag tror till och med alla vandrarhem är upptagna.

Brooke sjönk djupare bakåt i bilsätet. Inget hotell eller vandrarhem ledigt, ingen aning vart Nathan bor. Hur skulle hon lösa det här? Efter en stund betänketid bestämde hon sig för åka till stadens centrum. Där fanns ju säkert en turistbyrå som kunde hjälpa henne med ett boende.



Brooke blev chockad när hon såg stadens centrum. Det såg ju mer ut att vara ett nöjesfält. Hon vände sig om mot taxin och tänkte fråga om det här verkligen var centrum, men till hennes förvåning så var taxin redan borta. Det här är ju bara typiskt. Taxin hit tog ju nästan alla mina pengar och nu känns det som att jag har kommit helt fel. För det här kan inte vara centrum.  



Hon stod där nästan utan några pengar och insåg att hon skulle behöva hitta något jobb. Problemet var bara att hon inte hade någon erfarenhet alls. Hon hade ju precis tagit studenten och inte haft en tanke på att ta med sig betygen. Allt hon tänkt på under sista skolveckan var att få träffa Nathan igen. Därför tog hon bara med sig det nödvändigaste som lite kläder, tandborste, passet och alla hennes sparpengar. Vilket just så pass hade räckt till en flygbiljett till Sunlit Tides. Dilemmat var vad för jobb hon kunde få egentligen och åt vilket håll skulle hon gå mot? Hon tittade åt båda hållen och beslöt sig för att gå mot höger. Efter en stunds promenad såg hon en liten restaurang och gick in för att höra om ett jobb där.




Hon fick inte det svar hon ville höra. De behövde ingen extra hjälp just nu. Hon vände sig om och gick med tunga steg mot ytterdörren. Hon var precis på väg ut när hennes ögon fastande på en lapp som satt på en anslagstavla till vänster om ytterdörren.

Detektiv assistent sökes omgående

Ingen erfarenhet krävs. 
Kom till polisstationen med eller utan CV. Fråga efter Mike Wallet.
Arbetsuppgifter: Hjälpa till att lösa mindre fall

Mvh
Mike Wallet

Hmm, detektiv assistent. Det kan vara ganska kul.
Brooke frågade kvinnan bakom kassan om polisstationen var långt borta. Hon berättade att hon bäst skulle ta en taxi dit. Brooke tog upp sin plånbok och kollade hur mycket pengar hon hade kvar. Hon var osäker på om det skulle räcka till taxin. Kvinnan måste ha sett på Brookes min att hon inte hade mycket pengar och erbjöd sig att skjutsa henne dit. Hennes skift slutade ändå nu och det var inte särskilt stor omväg för henne.
- Tack, så hemskt mycket för skjutsen. Det var verkligen snällt. Jag kan tyvärr inte ge dig något förutom min oerhörda tacksamhet, sa Brooke lågt.
- Ingen fara. Det kändes så dumt att inte kunna ge dig något jobb, så det här är det minsta jag kunde göra. Ta hand om dig nu.

Vilken skillnad den här kvinnan var jämfört med taxichauffören. Hon gick in i polisstationen och frågade efter Mike Wallet. Hon blev tillsagd att sätta sig ner och vänta på honom. Brooke började känna sig lite nervös inför mötet. Vad skulle hon säga egentligen? Men när hon väl mötte Mike hann hon inte säga mycket innan han sa att hon fick jobbet. Brooke blev lite paff och frågade varför hon fick jobbet. 
- Ja du är den enda som har sökt jobbet. Jag satte upp lappar om det jobbet för en månad sen. När tror du att du kan börja?
- Jag kan börja när som helst.
- Ok, vad bra. Jag ringer dig när jag behöver hjälp med ett fall. 



Efter samtalet med Mike så kände Brooke att hon skulle behöva en dusch. Inte långt bort från polisstationen såg hon ett gym. Hon gick dit och fräschade upp sig.



Solen började gå ner i Sunlit Tides och tröttheten började smyga sig på Brooke. Utan ett hotellrum visste hon inte var hon skulle sova inatt. Hon vandrade omkring i staden efter någonstans att sova och mot hennes vilja blev till slut en parkbänk.  Inte för att hon hade något val när hennes fötter börjat värka efter dagens alla promenader. Imorgon skulle hon ta tag och hitta något slags boende och leta fram Nathans adress.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar